IV. Prečo pornokracia nedokáže skompromitovať Cirkev?
Na rozdiel od protestantov, ktorí videli skazenosť Cirkvi a vymýšľali herézy, aby sa vyrovnali so svojou emocionálnou traumou, Duch Svätý hovorí proti smilstvu Izraela tými najtvrdšími slovami, no Boh je Izraelu stále verný. To je dôvod, prečo môže zostať Cirkev nepoškvrnená, aj keď zlí ľudia kazia duše a dokonca vládnu Cirkvi. Je to preto, že Cirkvi v skutočnosti vládne sám Kristus a celá hierarchia sú len jeho námestníci a úradníci. Svätý Pavol tu hovorí k pápežovi a biskupom rovnako ako k otcom a manželom:
...muži, milujte manželky, ako aj Kristus miluje Cirkev a seba samého vydal za ňu, aby ju posvätil očistným kúpeľom vody a slovom,.. Toto je veľké tajomstvo; ale ja hovorím v Kristovi a cirkvi (Ef 5:25-27, 32).[13]
Je to toto tajomné spojenie Boha s Jeho ľudom, Krista s Jeho Cirkvou, ktoré ju robí čistou a nepoškvrnenou, nech sa deje čokoľvek. To je to, čo manželstvo sviatostne prejavuje – lásku manžela k milovanej, v manželstve túto lásku nič nikdy nezruší a nič nemôže zlomiť toto puto až do smrti. Bez ohľadu na to, čo manželka robí.
Tak aj Cirkev, ako Kristova nevesta, nebude nikdy zničená ani poškvrnená ani pri tej najväčšej skazenosti, lebo Kristus je vždy verný svojej Cirkvi. A je to Jeho láska k Jeho Cirkvi, ktorá ju robí víťaznou. Kristova láska k Jeho Cirkvi ju robí nezničiteľnou. Táto láska sa prejavuje v tom, čo Duch Svätý hovorí v Ozeášovi o pornokratickom, cudzoložnom Izraeli:
Spustoším jej vinič a figy, o ktorých si vravela: „Toto mi je odmena, čo mi dali moji milenci.“ Urobím z nich les a bude ich žrať poľná zverina.
Potrescem ju za dni bálov, keď im prinášala kadidlo, zdobila sa prsteňmi a skvostmi, za svojimi milencami šla, a na mňa zabudla - hovorí Pán.
Preto ju ja vyvábim, zavediem ju na púšť a prehovorím k jej srdcu.
Potom jej tam dám jej vinice a údolie Achor za bránu nádeje; tam poslúchne ako za dní svojej mladosti, ako keď vystupovala z Egypta.
V ten deň - hovorí Pán - bude ma volať: „Môj manžel!“ a nebude ma viac volať: „Môj Bál!“
Odstránim mená bálov z jej úst, nespomenú viac ich meno.
V ten deň zmluvu uzavriem s poľnou zverou, s nebies vtáčkami a so zemeplazmi; kušu, meč a vojnu zlomím v krajine; potom budú bývať v bezpečí.
Vtedy si ťa navždy zasnúbim, za pravdu a právo si ťa zasnúbim, za lásku a zľutovanie,
zasnúbim si ťa za vernosť, takže poznáš Pána.
V ten deň vyslyším - hovorí Pán - vyslyším nebesá a tie zasa vyslyšia zem;
zem potom vyslyší obilie, mušt a olej a tie vyslyšia Izraela.
A zasejem si ho v krajine, Neomilostenú omilostím, tomu, čo je Nie môj ľud, poviem: „Ty si môj ľud“ a on mi povie: „Môj Boh“.(Oz 2, 14; 16; 19-20; 24)
Takto sa musíme pozerať na súčasnú cirkevnú skazenosť, túto tretiu pornokraciu, a vedieť, že Boh urobí to, čo vždy robil: vyvedie dobro aj zo zla. Ako hovorí egyptský Jozef, predstavujúc Krista a Jeho Cirkev pri Ukrižovaní a po ňom: Vy ste síce snovali proti mne zlo, ale Boh to obrátil na dobro, aby uskutočnil to, čo je dnes, aby zachránil život mnohým ľuďom. (Gn 50: 20). Približne každých 250 rokov Cirkev čelí ohromnej kríze a takmer istému zničeniu. Je to pokračovane Kristovho umučenia, smrti a zmŕtvychvstania.
[13] V. 32: τὸ μυστήριον τοῦτο μέγα ἐστίν.