II. Bernaysova príručka propagandy
Späť k strachu. Článok Richarda Gundermana „Manipulácia amerického myslenia: Edward Bernays a zrodenie vzťahov s verejnosťou“ nám má veľa čo povedať. Pretože skvelo odhaľuje spôsob, akým sme manipulovaní propagandou, budem citovať niečo z Gundermanovho článku. (O jej téme sa oveľa podrobnejšie hovorí vo vyššie spomínanej knihe Dr. E. Michaela Jonesa.)
Na začiatku článku Gunderman cituje úprimné a takmer neuveriteľné slová z Bernaysovho „hlavného diela“, knihy z roku 1928, Propaganda:
Vedomá a inteligentná manipulácia s organizovanými zvykmi a názormi más je dôležitým prvkom demokratickej spoločnosti. Tí, ktorí manipulujú s týmto neviditeľným mechanizmom spoločnosti, tvoria neviditeľnú vládu, ktorá je skutočnou vládnucou silou našej krajiny. Sme riadení, naše mysle sú formované, naše chute formované a naše idey inšpirované prevažne ľuďmi, o ktorých sme nikdy nepočuli... Sú to oni, kto ťahá za nitky, ktoré ovládajú verejnú mienku.
Gunderman pokračuje:
Bernays čestne vykladá svoje presvedčenie a zámer. Bernays, ktorý sa narodil v Rakúsku v roku 1891, v roku, Sigmund Freud keď publikoval jednu zo svojich prvých prác, bol dvojnásobným Freudovým synovcom. Jeho matka bola Freudova sestra Anna a jeho otec Ely Bernays bol bratom Freudovej manželky Marthy.
Rok po jeho narodení sa rodina presťahovala do New Yorku a Bernays neskôr vyštudoval na Cornell poľnohospodárstvo. Ale namiesto farmárčenia si vybral kariéru v žurnalistike a nakoniec pomohol administratíve Woodrowa Wilsona presadzovať myšlienku, že cieľom USA v prvej svetovej vojne je priniesť demokraciu do Európy. …
Keď Bernays videl, aká účinná dokáže byť propaganda za vojny, rozmýšľal, či by sa mohla ukázať rovnako užitočná aj v čase mieru.
Slovo propaganda však nadobudlo trochu pejoratívny význam (ktorý sa ešte zhoršil počas druhej svetovej vojny), takže Bernays presadzoval výraz „public relations - vzťahy s verejnosťou“.
Na základe poznatkov svojho strýka Sigmunda – na ich vzťah Bernays rád a často spomínal – vyvinul prístup, ktorý nazval „engineering of consent - inžinierstvo súhlasu“. Poskytol vodcom prostriedky na „ovládanie preskupovanie más podľa našej vôle bez toho, aby o tom vedeli“. Na to bolo potrebné apelovať nie na racionálnu časť mysle, ale na nevedomie.
Majte na pamäti, že „nevedomie“ je „id“ strýka Sigmunda, o ktorom Dr. Jones hovorí, že je synonymom vášní. Bernays teda „inžinieruje súhlas“ manipuláciou s vášňami ľudí. Majte na pamäti, že toto sa stalo osvedčenou metódou už v 20. rokoch! Ak niečo, odvtedy sa to zdokonalilo.
Gunderman píše:
Bernays získal pôsobivý zoznam klientov, od výrobcov ako General Electric, Procter & Gamble a American Tobacco Company až po médiá ako CBS a dokonca aj politikov ako Calvin Coolidge. Aby vylepšil nelichotivý imidž prezidenta Coolidgea, zorganizoval Bernays „palacinkové raňajky“ a koncerty v Bielom dome s Al Jolsonom a ďalšími účinkujúcimi z Broadway. S Bernaysovou pomocou Coolidge vyhral voľby v roku 1924.
Bernaysove propagačné kampane sa stali legendami. Aby prekonal medzi ženami „odpor“ voči fajčeniu cigariet, Bernays počas veľkonočného sprievodu v roku 1929 usporiadal demonštráciu, na ktorej sa moderné mladé ženy pýšili svojimi „fakľami slobody“. Cigarety Lucky Strikes propagoval tým, že presviedčal ženy, že zelená farba škatuľky cigariet patrí medzi najmódnejšie farby. Úspech sa prejavil v nespočetných výkladoch a módnych prehliadkach. V tridsiatych rokoch 20. storočia propagoval cigarety ako prostriedok na ukľudnenie hrdla a chudnutie v páse. Ale doma sa Bernays pokúšal presvedčiť manželku, aby sa toho zlozvyku zbavila. Keď našiel u nich doma balíček jej Parlamentiek, každú z nich roztrhol a hodil do záchoda. Hoci Bernays propagoval cigarety ako upokojujúce a zoštíhľujúce, zdá sa, že vedel o niektorých skorých štúdiách spájajúcich fajčenie s rakovinou.
A potom prichádza špeciálna zmienka o vášni, ktorá je našou témou, o strachu:
Bernays na predaj produktov využíval aj strach. Pre poháre Dixie Bernays spustil kampaň, v ktorej strašil ľudí, aby si mysleli, že iba jednorazové poháre sú hygienické. V rámci tejto kampane založil Výbor pre štúdium a podporu hygienického výdaja potravín a nápojov.
Znie to povedome? Iné nádoby na pitie neboli hygienické – nepochybne sa hemžili s mikrobiálnymi „neviditeľnými nepriateľmi“, ktorí vás a vašu rodinu zabijú po niekoľkých nič netušiacich dúškoch vašej obľúbenej tekutiny. Dixie poháre sú spása! To bolo vtedy. Teraz nás zachraňujú masky, sociálne dištancovanie, zbytočnými lockdownami zničené rodinné podniky a iné nezmysly – ale najmä spásna vakcína, o ktorú by sme mali všetci prosiť. Všimnite si tiež, že Bernays objavil význam falošnej byrokracie pre podporu predaja - orgán s pompéznym názvom „Výbor pre štúdium a podporu hygienického výdaja potravín a nápojov“. My Američania sme pre byrokratov často hlupáci, najmä pre takých, ako sú tí nadutí a všemocní promotéri dnešnej koronamánie.