Biskupi zdôrazňujú, že Slovensko v súčasnosti čelí mimoriadnym okolnostiam, ktoré ohrozujú ľudské zdravie a životy. Tieto okolnosti považujú za dočasné, no rozhodovať musia bezodkladne. „Netreba sa hádať o tom, že nik nemá právo ľuďom prikazovať, aby prijímali len do rúk. Za bežných okolností. To je isté. Rovnako ako to, že už vôbec nik nemá právo im neumožniť, aby spoločne slávili bohoslužby. A predsa. Vieme, že k tomu v čase koronavírusu došlo,“ objasnil Kramara.
Toto rozhodnutie však nepovažuje za stále a keď koronavírus pominie, skončia sa podľa neho aj núdzové opatrenia. „Obnoví sa tak povinnosť účasti na nedeľných bohoslužbách, ako aj pravidlo prijímania do úst alebo do rúk, tam, kde je to schválené, prípadne len do úst, tam, kde iný spôsob pred ochorením Covid-19 schválený nebol,“ ozrejmil hovorca KBS...
Aby sme to zhrnuli: KBS dovolením podávať prijímanie do rúk nemienila a zatiaľ ani nemieni meniť zaužívanú pastoračnú prax. Biskupi ním, po porade s lekármi a epidemiológmi, urgentne odpovedali na nebezpečenstvo šírenia covid-19 - v snahe o to, aby sme mohli aspoň núdzovo sláviť. (podľa Martina Kramaru)
"Keď nový koronavírus pominie, skončia sa aj núdzové opatrenia. A obnoví sa tak povinnosť účasti na nedeľných bohoslužbách, ako aj pravidlo prijímania do úst alebo do rúk tam, kde je to schválené, prípadne len do úst tam, kde iný spôsob pred ochorením COVID-19 schválený nebol," podotkol Kramara. Ako doplnil, KBS dovolením podávať prijímanie do rúk nemienila a zatiaľ ani nemieni meniť zaužívanú pastoračnú prax....
Odpovedá hovorca KBS Martin Kramara
Rozhodnutie dočasne umožniť rozdávanie svätého prijímania do rúk urobili biskupi na plenárnom zasadaní KBS 10. marca tohto roku. Dôvodom bolo riziko ohrozenia života a zdravia veriacich pre koronavírus.....
Pastoračná múdrosť
Bolo dočasne nevyhnutné, aby sme všetci v záujme ochrany zdravia prijímali do rúk. Väčšina kňazov a veriacich túto skutočnosť prijala s porozumením. Žiaľ, vyskytli sa aj ťažkosti.....
Čo sa týka otázky, či alternatíva podávania svätého prijímania do rúk zostane aj po skončení koronakrízy: táto vec je na rozhodnutí slovenských biskupov, ktorí zvážia pastoračné okolnosti a môžu o tom hlasovať. Samozrejme, ich rozhodovanie potom ešte podlieha odobreniu Kongregácie pre Boží kult a disciplínu sviatostí. Táto otázka môže byť vecou najbližších mesiacov.
Zatiaľ však platí, že sväté prijímanie sa dočasne podáva do rúk....
Bratislava 28. februára (TK KBS) Slovenskí biskupi rozhodli, že možnosť pristupovať k rozdávaniu svätého prijímania do rúk zostane zachovaná aj po skončení pandemickej situácie....
V situácii pandémie sa kvôli ochrane zdravia veriacich dočasne pristúpilo k rozdávaniu svätého prijímania do rúk. Po dôkladnom zvážení okolností a súčasnej cirkevnej praxe sa slovenskí biskupi rozhodli, že táto možnosť zostane zachovaná aj do budúcna.
Kongregácia pre Boží kult a disciplínu sviatostí potvrdila toto rozhodnutie Konferencie biskupov Slovenska. Prijímať Eucharistiu do rúk bude preto možné aj po skončení pandemickej situácie. Veriaci sa môžu slobodne rozhodnúť, ako prijmú Telo Kristovo: prijatie do úst ako aj prijímanie do rúk sú rovnako legitímne.
Po dôkladnom a opakovanom uisťovaní o dočasnosti prijímania Eucharistie na ruku, biskupi veriacim vypálili rybník a vybavili prijímanie na ruku natrvalo. Nuž pastoračná múdrosť, ako vraví Kramara. Rovnako pastoračne múdri boli aj americkí biskupi, ktorí takúto vymoženosť vybavili svojim veriacim už v roku 1977. Každá vec má svoju príčinu, učil kedysi Aristoteles a to sa dá obrátiť, že každá príčina má svoj následok. Aký bol následok prijímania na ruku v USA (spolu s mizernou katechézou, úbohou liturgiou a inými prejavmi neúcty k Eucharistii)?
Podľa Pew Research Center 69 percent ľudí, ktorí sa označujú za katolíkov, uviedlo, že chlieb a víno prijímané počas svätej omše sú „symbolmi tela a krvi Ježiša Krista“. Zatiaľ čo 31 percent uviedlo, že verí v to, že „počas katolíckej svätej omše sa chlieb a víno stávajú skutočným Ježišovým telom a krvou“. V skupine 69 percent neveriacich v reálnu prítomnosť Krista v Eucharistii sú tieto podskupiny: 22 percent pozná učenie Cirkvi o transsubstanciácii (ale ho odmieta); 43 percent je presvedčených, že Cirkev učí, že chlieb a víno sú iba symbolmi Kristovho tela a krvi; 4 percentá nepoznajú učenie Cirkvi, zatiaľ čo 1 percento neodpovedalo. Viera v skutočnú prítomnosť Ježiša v Eucharistii je medzi praktizujúcimi katolíkmi (navštevujú omšu najmenej raz týždenne) viac ako dvakrát väčšia ako medzi ostatnými katolíkmi. Avšak aj v tejto skupine vyše tretina praktizujúcich veriacich považuje chlieb a víno iba za symboly Kristovho tela a krvi. Najhorší stav je medzi katolíkmi mladšími ako 40 rokov, z ktorých iba 26 percent verí v transsubstanciáciu, a medzi španielskymi hovoriacimi katolíkmi, kde je to iba 24 percent, hoci veľká väčšina z nich vie o cirkevnom učení v otázke Eucharistie. (podľa Katolíckych novín)
Nuž, mizernú katechézu, úboho slúženú liturgiu a všetky prejavy eucharistickej neúcty, najnovšie vrátane prijímania na ruku máme aj u nás. Ako dlho bude trvať, kým viera v skutočnú prítomnosť klesne na amerických 31 percent? Je v dobe všeobecného úpadku znakom pastoračnej múdrosti, o ktorej píše Kramara, ísť s davom a rúcať všetko, čo otcovia stáročia budovali? Na koho zvalíte vinu, páni biskupi, keď sa na Slovensku stratí aj ten zvyšok katolíkov? Na rigidných tradicionalistov? Na dezinformačné weby? Na kritikov II. vatikánskeho koncilu? Kľudne, Pán však pri poslednom súde bude od vás, pastieri a učitelia, bude od vás žiadať účty za každú dušu, ktorú vám zveril. A čo mu odpoviete?