IV. Ranná tradícia
Teraz sa pozrime na argument z tradície. Ako raná Cirkev chápala výraz Pánovi bratia? Mysleli si prví kresťania, že sú synmi Márie? Prvoradou autoritou je Hegesippus, ktorého fragmenty podáva Eusebius. Hegesippus bol rodák z Palestíny a podľa Eusébia poznal nástupcov apoštolov. V starobe, za pápeža Eleutheria (174-189), napísal spomienky, ktoré nepochybne získal z väčšej časti od jeruzalemskej cirkvi.[19] Pravdepodobne sa rozprával s niektorými potomkami Pánových bratov, ako to urobil Julius Africanus o 50 rokov neskôr.[20]
Hegesippus uvádza toto:
„Po tom, čo Jakub Spravodlivý podstúpil mučeníctvo z rovnakého dôvodu ako Pán, bol za biskupa určený jeho bratranec, syn Kleopasov, Simeon, ktorého všetci navrhli, pretože bol ďalším bratrancom Pána.“[21]
Tento výrok je jasný. Pánov brat Jakub a Kleopasov syn Simeon boli Pánovými bratrancami. Okrem toho si môžeme všimnúť, že Hegesippus nerobí pauzu, aby vysvetľoval, že brat je braný v zmysle bratranec. Predpokladá, že všetci vedia, že brat má v takom prípade význam bratranca.[22]
Tradícia učiaca, že Pánovi bratia nie sú Máriinými deťmi, je taká jasná, že Helvidius, argumentujúc opakom, mohol sa odkázať iba na Tertulliana a Victorina z Pettau. Hieronym ale ľahko vyvrátil, že by Victorinus bral bratov v inom zmysle, než ako blízkych príbuzných. Tertullianus, ako pripúšťa Hieronym, naozaj popieral trvalé panenstvo Panny Márie, ale Tertullianus, ako Hieronym tiež správne hovorí, nie je mužom Cirkvi. Ani Tertullianus netvrdil, že v tomto bode podáva tradíciu Cirkvi. Od čias Hieronyma až po súčasnosť sa nenašli žiadne dôkazy, ktoré by oslabili jednomyseľnosť tradície.[23]
Tradíciu ranej Cirkvi dokazuje aj jej reakcia na tých, ktorí tvrdili, že Panna Mária mala iné deti okrem Krista, nášho Pána, a použitie samotného výrazu Panna Mária. Len čo niekto Panne Márii ustavičné panenstvo uprel, členovia Cirkvi jedným hlasom protestovali.[24] Okrem toho sa Panna Mária od najstarších čias nazýva Panna. Toto je základ Hieronymovho odvolania sa na Ignáca, Polykarpa, Ireneja a Justína Martýra.[25] Ak by Mária mala sedem detí a jedno z nich robilo biskupa v Jeruzaleme, hovorili by snáď ľudia o nej ako o panenskej Matke Mesiáša?[26]
Poznámky na tejto stránke:
[19] Ibid., p. 88.
[20] Cf. Eist, eccl., II, 23, 3; Α. Durand, S.J., „Frères du Seigneur,“ DAFC (4e éd., 1924), II, 132.
[21] Eist, eccl., IV, 22, 4 (K. Lake, Eusebius, The Ecclesiastical Eistory [New York, 1926], I, 375).
[22] Durand, art. cit.} col. 133.
[23] Lagrange, Marc, p. 92; Durand, art. cit., col. 144; Jerome, Adv. Eelvidium, 17 (PL, XXIII, 201-2).
[24] Durand, art. cit., col. 145.
[25] Ibid., col. 136; Jerome, Adv. Eelvidium, 17 (PL, XXIII, 201-202).
[26] Durand, art. cit., col. 140.