« Predošlá strana
Ďalšia strana »

II. Dve ťažkosti

Na tomto mieste musíme spomenúť dve námietky, ktoré sa môžu zdať neopodstatnené, no bohužiaľ sa vyskytujú s určitými obmenami v populárnych a príležitostne aj v odborných textoch.

Prvou námietkou je, že slová treba chápať v ich zrejmom význame. A zrejmým významom slova bratia je, že sú to tí, ktorí majú rovnakého otca a matku. Na to môžeme odpovedať, že význam slova môže byť zrejmý dvoma spôsobmi. Zrejmým významom môže byť buď prvý význam slova, alebo to môže byť význam zrejmý zo zváženia kontextu a všetkých súvisiacich faktov. To, že prvý význam slova netreba nevyhnutne brať, je jasné z mnohých príkladov. Inak by sme museli povedať, že Boh má oči, ruku a rameno, že sa nahnevá, že zmení názor, že ľutuje. Správne chápaný význam slova teda spočíva v tom, že rešpektuje kontext a paralelné pasáže.[8]

Druhá námietka je, že slová by sme mali brať v ich prirodzenom zmysle. Je najprirodzenejšie chápať slovo bratia, ako synovia toho istého otca a matky. Odpoveďou môže byť, že niečo môže byť prirodzené dvoma spôsobmi. Význam môže byť prirodzený, pretože nepácha násilie voči použitiu slova a voči kontextu. A v tomto zmysle je prirodzený význam alebo možný, alebo pravdepodobný, alebo istý. Druhý zmysel v ktorom možno brať prirodzenosť je, že je to význam, ktorý dnes prirodzene a takmer inštinktívne dávame tomu slovu. Ale tento význam termínu prirodzený nemožno prijať, pretože by sme riskovali, že svoje vlastné moderné významý vkladáme do slov, ktoré používali ľudia v staroveku. Toto varovanie zaznelo od Svätého Otca v jeho nedávnej encyklike.

„Ľudia na starovekom východe, nepoužívali pre vyjadrenie svojich myšlienok nutne tie formy a spôsoby vyjadrovania, ktoré používame dnes, ale skôr tie, ktoré používali ľudia tej doby a v tých krajoch. Čo presne mienia, komentátor nevie určiť vopred, ale až po dôkladnom preskúmaní starovekej literatúry Východu.“[9]

Nezriedka,

„...keď niektoré osoby vyčítavo obviňujú Svätých spisovateľov z nejakej historickej chyby alebo nepresnosti v zaznamenávaní faktov, sa pri bližšom skúmaní ukáže, že nejde o nič iné ako o zaužívané spôsoby vyjadrovania a rozprávania, ktoré sú typické pre starovekých ľudí, ktoré sa používali pri vzájomnom styku a spoločenskom živote a ktoré boli vtedy bežným zvykom.“[10]

Zdá sa, že používanie pojmu bratia vo význame príbuzní je názorným príkladom.


Poznámky na tejto stránke:

[8] Cf. A. Fernandez, S.J., Institutiones Biblicae (ed. 4a; Rome, 1933), I, 394-401; A. C. Cotter, S.J., Theologia Fundamentalis (Weston, 1940), pp. 693-94.
[9] Divino Afflante Spiritu, NCWC translation, §36.
[10] Ibid., §38.

« Predošlá strana
Ďalšia strana »

Súvisiace články:

Svätý Simeon Stylita starší, pilier tradičnej kresťanskej viery
Svätý Simeon Stylita starší, pilier tradičnej kresťanskej viery 08. 01. 2023
Hriech a Kristus - Uznať svoju hriešnosť nestačí, treba sa polepšiť
Hriech a Kristus - Uznať svoju hriešnosť nestačí, treba sa polepšiť 13. 11. 2022
Svätý Tomáš z Villanovy -  služobník najbezbrannejších
Svätý Tomáš z Villanovy - služobník najbezbrannejších 22. 09. 2022
Mons. ThDr. Jozef Tiso - Slovenský katolícky kňaz a prezident - Cesta k povolaniu. (Časť 1).
Mons. ThDr. Jozef Tiso - Slovenský katolícky kňaz a prezident - Cesta k povolaniu. (Časť 1). 08. 02. 2023
Mons. ThDr. Jozef Tiso - Slovenský katolícky kňaz a prezident - Hlava štátu. (Časť 2).
Mons. ThDr. Jozef Tiso - Slovenský katolícky kňaz a prezident - Hlava štátu. (Časť 2). 08. 03. 2023
Je dáke nebezpečenstvo, že by vedúce miesta mnohomiliónového katolíctva našej republiky obsadili niektorí kňazi?
Je dáke nebezpečenstvo, že by vedúce miesta mnohomiliónového katolíctva našej republiky obsadili niektorí kňazi? 24. 07. 2014
Mons. ThDr. Jozef Tiso - Slovenský katolícky kňaz a prezident - Justičná vražda. (Časť 6).
Mons. ThDr. Jozef Tiso - Slovenský katolícky kňaz a prezident - Justičná vražda. (Časť 6). 06. 07. 2023
Mons. ThDr. Jozef Tiso - Slovenský katolícky kňaz a prezident - Vzťah k Židom. (Časť 4).
Mons. ThDr. Jozef Tiso - Slovenský katolícky kňaz a prezident - Vzťah k Židom. (Časť 4). 04. 05. 2023
Škola pokroková vychováva apačov a zločincov a bez Boha nevie dostatočne pripraviť ľudí k životu
Škola pokroková vychováva apačov a zločincov a bez Boha nevie dostatočne pripraviť ľudí k životu 03. 02. 2013
Z područia diabla k Panne Márii - príbeh bl. Bartolomea Longa a Pompejskej novény (1.časť)
Z područia diabla k Panne Márii - príbeh bl. Bartolomea Longa a Pompejskej novény (1.časť) 29. 09. 2022

Z archívu:

Dialóg

z dňa 02. február 2023 v rubrike Cirkev Čítaj viac

Synodálne načúvanie

z dňa 20. august 2022 v rubrike Cirkev Čítaj viac

Pôst

z dňa 16. január 2022 v rubrike Cirkev Čítaj viac

Či treba tolerovať kacírov

z dňa 27. apríl 2023 v rubrike Cirkev Čítaj viac

Hnilé ovocie dnešného ekumenizmu

z dňa 21. december 2021 v rubrike Cirkev Čítaj viac

Omyly neokatolicizmu

z dňa 30. október 2023 v rubrike Cirkev Čítaj viac

Milosť

z dňa 16. január 2022 v rubrike Cirkev Čítaj viac

Život nie je fér 

z dňa 26. apríl 2023 v rubrike Cirkev Čítaj viac

Je nový lekcionár naozaj lepší?

z dňa 23. október 2022 v rubrike Cirkev Čítaj viac
­