Epištola z tejto nedele sa končila nasledujúcim veršom: „Neľakajte sa ich hrozieb a neplašte sa, ale uctievajte sväto Krista, Pána, vo svojich srdciach,“ (1Pt 3:14-15a). Slová prvého z Kristových námestníkov, ktoré ma povzbudili, sú slová, ktoré by sme mali dobre premeditovať, aby sme uzreli našu cestu cez ťažkosti týchto dní. Veď žijeme pod vládou strachu a strach môže byť rukách našich nepriateľov mocným nástrojom manipulácie. Výsledkom je, že mnohí ľudia sú strašne „vyľakaní“.
Slová svätého Petra ma včera zasiahli tak, ako nikdy predtým. Na počudovanie ma na to pripravila návšteva chiropraktika. Keď som odchádzal z jeho ordinácie (v o niečo lepšom stave, ako keď som vošiel!), mal som zvláštny pocit z toho, že som mu potriasol rukou a potom na mňa doľahla úľava, že on nie je „sociálne dištancovaný“. To roztopilo ľady a on v krátkom rozhovore spomenul poučnú anekdotu: Istý reprezentant mesta oslovil jeho a ďalších majiteľov firiem so žiadosťou, aby sa „zaviazali“ dodržiavať kvôli Covid-19 určité bezpečnostné odporúčania navrhované CDC a štátom New Hampshire. Tento chiropraktik sa ohradil a povedal predstaviteľovi mesta: „Radšej nebudem prispievať k šíreniu strachu.“
Od tej návštevy, od štvrtku až do nedele, som veľa premýšľal o tom, ako celá táto psychologická operácia okolo Covid-19 – najväčší experiment sociálneho inžinierstva v dejinách sveta – ako veľmi závisí od strachu, strachu obklopujúceho „neviditeľného nepriateľa“, ktorý, ako nás nútia veriť, číha všade, no najmä v iných ľuďoch. Pričom zdanlivo zázračnou výnimkou sú rozsiahle a masové nepokoje, ktoré nám priniesli profesionálni marxistickí agitátori ako Antifa a Black Lives Matter.
Strach je jedna z jedenástich vášní. Tie sa podľa filozofie delia na šesť žiadostivých (epithymétikon, concupiscibile, dychtivých) vášní: láska, nenávisť, túžba, odpor, radosť, smútok; a päť vznetlivých (thymoeides, irascibile, hnevlivých, agresívnych) vášní: nádej, zúfalstvo, odvaha, strach a hnev. Tieto vášne sú dobrými služobníkmi, ale zlými pánmi. Preto by mali byť vždy pod kontrolou rozumu, rovnako ako samotný rozum sa musí podrobiť prirodzenému a nadprirodzenému Božiemu zákonu. Ako dar Ducha Svätého má strach (volaný bázeň) veľmi cenné a potrebné miesto v našom duchovnom živote; a dokonca aj ako vášeň, alebo emócia, sa dá využiť v náš prospech. Ale ako všetky naše emócie, aj vášeň strachu môže byť na našu škodu manipulovaná našimi viditeľnými a neviditeľnými nepriateľmi.