« Predošlá strana
Ďalšia strana

III. Názor Steenkisteho, že verš sa vzťahuje iba na židov

Tretí názor hovorí, že verš sa odvoláva len na prvú časť podobenstva, t. j. na odmietnutie Židov a povolanie pohanov. Preto podľa tohto názoru nemožno tento verš vôbec použiť na určenie relatívneho počtu vyvolených; treba to chápať skôr ako typickú poznámku nášho Pána, keď hovorí o odmietnutí vyvoleného ľudu, a preto sa tu uvádza bez ohľadu na význam svadobného rúcha alebo na počet kresťanov, ktorí majú byť spasení. Ďalej, slová je lepšie brať ako Kristove vlastné a nie ako slová kráľa v podobenstve. V skutočnosti ich možno považovať dokonca za záver všetkých troch predchádzajúcich podobenstiev, ktoré sa zaoberajú odmietnutím Izraela (Dvaja synovia, vinohradníci, svadobná hostina), čo je koniec celého diskurzu, ktorý sa trochu podobá na „Vigilate itaque. („Preto bdejte) (Mt 25, 13), „Qui habet aures audiendi, audiat. („Kto má uši, nech počúva.) (Mat. 13, 43), „Qui potest capere, capiat. („Kto to môže pochopiť, nech pochopí.) (Mt 19, 12), na príslušných miestach.

V našom kontexte teda „Multi vocati“ zhŕňa všeobecným spôsobom poučenie z troch predchádzajúcich podobenstiev (ako ich zoradil Matúš, 21, 28–22, 13). Mnohí, ba všetci, Židia boli povolaní do Kristovho kráľovstva, ale len niektorí mu mali byť skutočne verní a vstúpiť do Cirkvi. Náš Pán teda slovom „málo“ nemyslí počet tých, ktorí skutočne prišli na hostinu v podobenstve, pretože ak máme byť dôslední, tí čo prišli sú pohania, ale myslí skôr na malý počet Židov, ktorý vstúpi do Jeho mesiášskeho kráľovstva. Tento názor v podstate zastávajú J. van Steenkiste[28], Knabenbauer[29], Vigouroux[30], Zorell[31], Ceulemans[32], Maas[33], Durand[34], Fonck[35], komentátori Westminsterskej verzie[36] a Kenedy[37], Innitzer[38], Boylan[39], a ak im dobre rozumieme, Schegg[40], a Callan[41]. Niektoré dôvody pre tento názor sú:

  1. Ak by sa slová „multi“ a „pauci“ použili na obe časti podobenstva, zdalo by sa, že majú dvojitý doslovný zmysel. Pretože v prvej časti by sa „multi“ aj „pauci“ vzťahovali na Židov (a teda by sa brali v prísnom zmysle); aplikované na druhú časť by „multi vocati“ označovalo všetkých ľudí alebo všetkých kresťanov, zatiaľ čo „pauci electi“ by sa vzťahovalo len na tých spasených (či už tých „niekoľkých“ treba brať v širšom alebo užšom zmysle).

  2. Opäť, ako sme povedali, hlavnou témou podobenstva, rovnako ako v dvoch predchádzajúcich, je odmietnutie Izraela. Malá časť venovaná svadobnému odevu by mohla naznačovať, že ide len o mimochodom spomínaný detail, ktorý má morálny význam, ale nemusí sa nevyhnutne brať v súvislosti s hlavnou témou. Rovnako aj brať verš, ako akúsi záverečnú pečať sa zdá byť viac v súlade so záverečnými veršami  iných podobenstiev v Matúšovi.

  3. Ďalej, bez čítania v kontexte, môžeme brať „málo“ v jeho striktnom a zrejmom doslovnom zmysle. V skutočnosti malo v porovnaní s počtom pohanov vstúpiť do cirkvi málo Židov. Navyše, takýto výklad je viac v súlade so zvyškom Kristovej náuky, ako aj s Izaiášom a sv. Pavlom o vzťahu Židov k mesiášskemu kráľovstvu.[42]

Suma sumárum: Exegeticky by sa ako pravdepodobnejší výklad javil tretí; to znamená, že tento verš sa týka samotných Židov – hoci, ako sme povedali, druhý názor zastávali a stále zastávajú mnohí významní exegéti. Opäť platí, že aj keď bežnejší názor mohol byť, že viac ľudí je zatratených ako spasených, zdá sa byť celkom pravdepodobné, že na základe Svätého písma neexistujú žiadne isté dôkazy pre tento záver. Ako odstránime Mt 22:14 ako základ pre túto doktrínu zostáva táto otázka stále otvorenou. Iste, netreba pripomínať, že pri používaní tohto verša v meditáciách a kázňach treba postupovať veľmi opatrne a rozvážne, aby sme sa vyhli prekročeniu jeho doslovného významu.


 Poznámky na tejto stránke:

[28] Comm. in Matth. (Bruges, 1880), II, 799.
[29] Evangelium secundum Matthaeum (Paris, 1893), II, 247. As Knabenbauer points out, this was suggested by Origen; see his Comm. in Matth., 17, 24, ed. Klosterman (GCS, Leipzig, 1935), X, 652.
[30] La sainte Bible polyglotte (Paris, 1908), VII, 103 note.
[31] Lexicon, p. 401, s.v.
[32] Comm. in Ev. sec. Matth., p. 308 f.
[33] The Gospel according to Saint Matthew, p. 224, note. Maas, in his earlier harmony ofthe Gospels (The Life of Jesus Christ, Herder, 1890, p. 401, note), seems to have held that the verse referred to all men.
[34] Évangile selon saint Matthieu (Verbum Salutis, I: Beauchesne: Paris, 1939), p. 339.
[35] The Parables of the Gospels (New York, 1915), p.
[36] Verbum Domini, II (1922), 298 f. 86 J. Dean, The Synoptics: St. Matthew, p. 101, note.
[37] M. Kennedy, O.F.M., in the Confraternity Commentary on the New Testament (Catholic Biblical Association, 1942), p. 149.
[38] Kommentar zum Evangelium des hl. Matth. (Graz, 1932), p. 375.
[39] The Sunday Epistles and Gospds (Dublin, 1941), II, 263.
[40] Evangelium nach Matthäus (München, 1858), p. 154 f.
[41] The Parables of Christ (New York, 1940), p. 164.
[42] Iz. 10:20 f.; Rim. 9:27,11:5 – hoci tu treba uvážiť učenie sv. Pavla, že pred súdnym dňom sa obráti množstvo Židov.

« Predošlá strana
Ďalšia strana

Súvisiace články:

Aký je osud potratených detí
Aký je osud potratených detí 24. 04. 2023
Hriech a Kristus - Uznať svoju hriešnosť nestačí, treba sa polepšiť
Hriech a Kristus - Uznať svoju hriešnosť nestačí, treba sa polepšiť 13. 11. 2022
Prevrátené evanjelium
Prevrátené evanjelium 31. 10. 2023
Mons. ThDr. Jozef Tiso - Slovenský katolícky kňaz a prezident - Vzťah k Židom. (Časť 4).
Mons. ThDr. Jozef Tiso - Slovenský katolícky kňaz a prezident - Vzťah k Židom. (Časť 4). 04. 05. 2023
Katolík je najlepším vlastencom a najštátotvornejším občanom, verným synom a vernou dcérou svojho národa
Katolík je najlepším vlastencom a najštátotvornejším občanom, verným synom a vernou dcérou svojho národa 07. 08. 2022
Tikkun Olam: Nesú židia zodpovednosť za celý svet?
Tikkun Olam: Nesú židia zodpovednosť za celý svet? 01. 03. 2022
Nech žije veda! Dante vivo! „Mladí sú štúdiom Božskej komédie nútení oceňovať dielo, ktoré očierňuje židovský národ.“
Nech žije veda! Dante vivo! „Mladí sú štúdiom Božskej komédie nútení oceňovať dielo, ktoré očierňuje židovský národ.“ 25. 03. 2012
O pobožnosti Svätej hodiny a Bratstve Svätej hodiny
O pobožnosti Svätej hodiny a Bratstve Svätej hodiny 18. 08. 2022
Ako konať Pobožnosť Svätej hodiny a pomôcť dušiam v Očistci
Ako konať Pobožnosť Svätej hodiny a pomôcť dušiam v Očistci 22. 08. 2022
Tradičná Cirkev bojujúca a moderná Cirkev putujúca
Tradičná Cirkev bojujúca a moderná Cirkev putujúca 11. 09. 2022

Z archívu:

Kríza

z dňa 23. január 2023 v rubrike Cirkev Čítaj viac

Čo bola reformácia

z dňa 23. november 2022 v rubrike Cirkev Čítaj viac
­