« Predošlá strana
Ďalšia strana »

II. Ľudia v smrteľnom hriechu sú mŕtvymi členmi Cirkvi a nepriateľmi Boha; ich dobré činy nemajú hodnotu

Sväté písmo: Boh sa rozchádza s tými, ktorí neplnia prikázania

Ak ma nebudete poslúchať a prestúpite niektorý z týchto mojich príkazov, ak opovrhnete mojimi predpismi a ak sa vám budú moje nariadenia príkriť, takže nevyplníte niektorý z mojich príkazov a tak porušíte zmluvu so mnou, potom vám urobím toto: Zošlem na vás hrôzu, suchoty a horúčku, čo vyhasína zrak a stravuje život. Nadarmo rozsejete svoje semeno, lebo ho zožerú vaši nepriatelia. (Lev 26:14–16)

Ale tí, čo páchajú hriech a neprávosť, sú nepriateľmi vlastného života. (Tob 12:10)

Tridentský koncil (ekumenický XIX.): Každý v smrteľnom hriechu je dieťaťom hnevu a nepriateľom Boha

Ale keďže všetky smrteľné hriechy, aj tie myšlienkové, robia z ľudí deti hnevu (Ef 2,3) a nepriateľov Boha, je potrebné za všetky prosiť Boha o odpustenie úprimným a pokorným vyznaním. (Denzinger-Hünermann 1680. Tridentský koncil, zasadnutie XIII, 11. októbra 1551)

Katechizmus svätého Pia X. : Smrteľný hriech mení človeka na mŕtveho člena Cirkvi

Kto sú živí členovia Cirkvi? Živí členovia Cirkvi sú spravodliví a jediní spravodliví, teda tí, ktorí sú skutočne v Božej milosti.
A kto sú mŕtvi členovia? Mŕtvi členovia Cirkvi sú veriaci v smrteľnom hriechu. (Katechizmus svätého Pia X., deviaty článok, č. 25-26)

Pseudo-Chryzostom: Boh prebýva v spravodlivých telách; a smrť v tele hriešnika

Boh sám prebýva v spravodlivých telách. Ale telá hriešnikov sa nazývajú hrobmi mŕtvych, pretože duša hriešnika je mŕtva v jeho tele; lebo nemožno považovať za živé to, čo nekoná žiadny duchovný ani živý čin. (Svätý Tomáš Akvinský, citujúc Pseudo-Chryzostoma, v Catena Aurea, Matúš 23:27-28)

Svätý Tomáš Akvinský: Smrteľný hriech úplne vylučuje habitus milosti

Ľahký hriech nevylučuje každý akt milosti, ktorým možno odstrániť všetky všedné hriechy; avšak smrteľný hriech úplne vylučuje habitus milosti […] (Svätý Tomáš Akvinský. Summa Theologica, III, q. 87, a. 4)

Svätý Tomáš Akvinský: Cudzoložník ničí svoju vlastnú dušu

Predovšetkým preto, že ničia dušu: ‚ Ale kto cudzoloží so ženou, ten rozum potratil, iba kto strmhlav sa rúti do skazy, ten také niečo urobí. ‘ (Prísl 6:32).  Hovorí: ‚pre bláznovstvo jeho srdca‘, čo znamená, že, telo ovláda ducha. (Svätý Tomáš Akvinský. Desať prikázaní, článok 8)

Katechizmus svätého Pia X. : Tí, ktorí sú v smrteľnom hriechu, sú bez Božej milosti a vylúčení z dokonalého spoločenstva v duchovných dobrách

Majú všetky deti Cirkvi účasť na tomto spoločenstve dobier? Všetci kresťania, ktorí sú v Božej milosti, majú účasť na spoločenstve vnútorných dobier, kým tí, ktorí sú v smrteľnom hriechu, nemajú účasť na týchto dobrách.

Prečo sa na týchto dobrách nezúčastňujú tí, ktorí sú v smrteľnom hriechu?
Pretože to, čo spája veriacich s Bohom a s Ježišom Kristom ako Jeho živé údy, čo ich robí schopnými vykonávať záslužné skutky pre večný život, je milosť Božia, ktorá je nadprirodzeným životom duše; a teda tí, ktorí sú v smrteľnom hriechu, sú bez Božej milosti, sú vylúčení z dokonalého spoločenstva v duchovných dobrách, ani nemôžu vykonávať skutky záslužné pre večný život. (Katechizmus sv. Pia X., Spoločenstvo svätých, č. 4-5)

Ján Pavol II.: Smrteľný hriech je pohŕdanie Božím zákonom a odmietnutie Božej lásky k ľudstvu a celému stvoreniu

Podobne bude potrebné dbať na to, aby sa smrteľný hriech nezmenšil na akt „základnej voľby“ – ako sa dnes bežne hovorí – proti Bohu, ktorý má v úmysle výslovné a formálne pohŕdanie Bohom alebo blížnym. Lebo smrteľný hriech existuje aj vtedy, keď si človek vedome a dobrovoľne, z akéhokoľvek dôvodu, vyberie niečo vážne neusporiadané. Takáto voľba už v skutočnosti zahŕňa pohŕdanie Božím zákonom, odmietnutie Božej lásky k ľudstvu a celému stvoreniu; človek sa odvracia od Boha a stráca lásku. (Ján Pavol II. Apoštolská exhortácia Reconciliatio et paenitentia, č. 17, 2. decembra 1984)

Ján Pavol II. : Hriech má dvojaký následok

Pretože hriech uráža Božiu svätosť a spravodlivosť a pohŕda osobným priateľstvom Boha s človekom, má dvojaký následok. V prvom rade, ak je vážny, zahŕňa zbavenie sa spoločenstva s Bohom a v dôsledku toho vylúčenie z účasti na večnom živote. […] Po druhé, „každý hriech, dokonca aj všedný, so sebou nesie nezdravú náklonnosť k tvorom, ktorú treba očistiť buď tu na zemi, alebo po smrti v stave zvanom očistec. Toto očistenie oslobodzuje človeka od toho, čo sa nazýva „dočasný trest“ za hriech, a toto odčinenie odstraňuje všetko, čo bráni plnému spoločenstvu s Bohom a so svojimi bratmi a sestrami. (Ján Pavol II. Incarnationis mysterium, bula k príležitosti Veľkého jubilea roku 2000, č. 10, 29. novembra 1998)

Tridentský katechizmus: Tí, ktorí sú spútaní v smrteľnom hriechu, nemajú podiel na duchovnom ovocí

Z výhod toľkých a takých vznešených požehnaní, ktoré udeľuje Všemohúci Boh, sa tešia tí, ktorí vedú kresťanský život v láske, sú spravodliví a milovaní Bohom. Čo sa týka mŕtvych členov; teda tých, ktorí sú spútaní v otroctve hriechu a odcudzení od Božej milosti, nie sú zbavení týchto výhod natoľko, aby prestali byť údmi tohto tela; ale keďže sú mŕtvymi údmi, nemajú účasť na duchovnom ovocí, ktoré sa odovzdáva spravodlivým a zbožným. (Tridentský katechizmus, článok IX, druhá časť)

Katechizmus Katolíckej cirkvi: Smrteľný hriech spôsobuje vylúčenie z Kristovho kráľovstva a večnú smrť v pekle

Smrteľný hriech je radikálna možnosť ľudskej slobody, podobne ako láska. Má za následok stratu Božej lásky a zbavuje posväcujúcej milosti čiže stavu milosti. Ak nie je napravený ľútosťou a Božím odpustením, spôsobuje vylúčenie z Božieho kráľovstva a večnú smrť v pekle, pretože naša sloboda má moc robiť definitívne, nenávratné rozhodnutia. Ale hoci môžeme usúdiť, že nejaký čin je sám osebe ťažkým previnením, musíme úsudok o ľuďoch ponechať Božej spravodlivosti a Božiemu milosrdenstvu. (Katechizmus Katolíckej cirkvi, č. 1861)

Katechizmus svätého Pia X. : Účinnosť modlitby závisí od stavu milosti

Aká je prvá a najlepšia dispozícia na to, aby boli naše modlitby účinné? Prvou a najlepšou dispozíciou na to, aby sa naše modlitby stali účinnými, je byť v stave milosti; alebo ak nie sme v tomto stave, túžiť sa do neho dostať. (Katechizmus sv. Pia X., Modlitba, č. 14)

Svätý Tomáš Akvinský: Modlitba nie je záslužná bez posväcujúcej milosti

Ani modlitba, ani žiadny iný cnostný skutok nie je záslužný bez milosti posväcujúcej. A predsa aj tá modlitba, ktorá vyžaduje milosť posväcujúcu, vychádza z nejakej milosti, ako z bezodplatného daru, keďže samotný úkon modlitby je „darom Božím“, ako tvrdí Augustín (De Persever. xxiii). (Svätý Tomáš Akvinský. Summa Theologica, II-II, q. 83, a. 15)

Katechizmus Katolíckej cirkvi: Ak je naše srdce ďaleko od Boha, slová modlitby sú márne

Odkiaľ pochádza modlitba človeka? Nech je reč modlitby akákoľvek (gestá, slová), modlí sa celý človek. Keď však chce Písmo označiť miesto, odkiaľ vyviera modlitba, hovorí niekedy o duši alebo o duchu, ale najčastejšie o srdci (viac než tisíc ráz). Modlí sa srdce. Ak je vzdialené od Boha, vyjadrenie modlitby je márne.

Kresťanská modlitba je zmluvný vzťah medzi Bohom a človekom v Kristovi. Je to činnosť Boha a človeka. Vychádza z Ducha Svätého a z nás, je celkom zameraná na Otca v spojení s ľudskou vôľou Božieho Syna, ktorý sa stal človekom. (Katechizmus Katolíckej cirkvi, č. 2562. 2564)

« Predošlá strana
Ďalšia strana »

Súvisiace články:

Hriech a Kristus - Uznať svoju hriešnosť nestačí, treba sa polepšiť
Hriech a Kristus - Uznať svoju hriešnosť nestačí, treba sa polepšiť 13. 11. 2022
Svätý Simeon Stylita starší, pilier tradičnej kresťanskej viery
Svätý Simeon Stylita starší, pilier tradičnej kresťanskej viery 08. 01. 2023
Svätý Tomáš z Villanovy -  služobník najbezbrannejších
Svätý Tomáš z Villanovy - služobník najbezbrannejších 22. 09. 2022
Prijímanie na ruku pod Tatrami – včera menšia úcta, dnes cnosť?
Prijímanie na ruku pod Tatrami – včera menšia úcta, dnes cnosť? 16. 09. 2022
Z područia diabla k Panne Márii - príbeh bl. Bartolomea Longa a Pompejskej novény (1.časť)
Z područia diabla k Panne Márii - príbeh bl. Bartolomea Longa a Pompejskej novény (1.časť) 29. 09. 2022
Na svätej omši v Minoritskom kostole, hlavnom chráme FSSPX vo Viedni.
Na svätej omši v Minoritskom kostole, hlavnom chráme FSSPX vo Viedni. 24. 10. 2022
Tradícia a živé Magistérium IV. -  Identita zjavenej pravdy v rôznych vieroučných formulách, systematizácia a dogmatický rozvoj
Tradícia a živé Magistérium IV. - Identita zjavenej pravdy v rôznych vieroučných formulách, systematizácia a dogmatický rozvoj 13. 12. 2022
Kremácia a chrám Ducha Svätého v plameňoch
Kremácia a chrám Ducha Svätého v plameňoch 05. 10. 2022
Spoločenská vláda Ježiša Krista a demokracia v službe hriechu
Spoločenská vláda Ježiša Krista a demokracia v službe hriechu 30. 10. 2022
Dezinfikovanie liturgie – škrtanie nepohodlných modlitieb v novom misáli
Dezinfikovanie liturgie – škrtanie nepohodlných modlitieb v novom misáli 06. 08. 2022

Z archívu:

Už niet oltára

z dňa 26. január 2023 v rubrike Cirkev Čítaj viac

Hnilé ovocie dnešného ekumenizmu

z dňa 21. december 2021 v rubrike Cirkev Čítaj viac

Milosť

z dňa 16. január 2022 v rubrike Cirkev Čítaj viac

Rozprávky o pápežskej neomylnosti

z dňa 29. november 2022 v rubrike Cirkev Čítaj viac

Úvaha o latinskom jazyku

z dňa 02. január 2023 v rubrike Cirkev Čítaj viac

Štúdia realizovateľnosti

z dňa 13. júl 2023 v rubrike Cirkev Čítaj viac

Existuje existencia?

z dňa 16. január 2022 v rubrike Cirkev Čítaj viac

Je nový lekcionár naozaj lepší?

z dňa 23. október 2022 v rubrike Cirkev Čítaj viac

The Chosen: Falošný Kristus?

z dňa 22. apríl 2022 v rubrike Cirkev Čítaj viac
­