Nižšie je link na nedávno vysielanú scénu z populárneho televízneho seriálu  „The Chosen - Vyvolený“, ktorý zachytáva evanjeliami opísané udalosti zo života Krista. V tejto scéne televízna verzia Nášho Pána hovorí Márii Magdaléne (scéna sa odohráva po tom, ako Magdaléna, ktorú Pán najprv zachránil pred kameňovaním, opätovne upadla do hriechu): „Naozaj si si myslela, že už nikdy nezhrešíš?

 

Ako vieme, pravý Kristus, keď zasiahol, aby ju zachránil pred kameňovaním, povedal Márii Magdaléne: „Choď a už nehreš“. Teraz, v televíznej relácii jej hovorí: „Naozaj si si myslela, že už nikdy nezhrešíš? Otázka, ktorú náš Pán kladie, je absurdná. Dal by snáď Náš Pán niekomu pokyn, aby „šiel a už nehrešil“, len aby mu neskôr povedal niečo v zmysle „naozaj si veril, že je to možné?“ Podľa môjho názoru to hraničí s rúhaním, no pre mnohých povrchných kresťanov je scéna akýmsi spôsobom dojímavá a hreje pri srdci.

V scéne tiež Mária Magdaléna hovorí Ježišovi, že nedokáže podľa toho žiť (teda podľa kresťanskej morálky). TV Ježiš je na to hovorí, že nemusí (!). Jediné, čo chce, je „jej srdce“. TV Ježiš potom Márii Magdaléne odpustí, pretože ona sa skutočne kajá. Odpustenie recidívy by sa dalo chápať ako sviatosť pokánia, ale toto nie je problém tejto scény.

Problém je v tom, že každý, komu Boh odpustí vo sviatosti pokánia, musí mať pevné predsavzatie sa  napraviť a už nikdy nespáchať daný hriech. O čo potom ide, ak kajúcnik neverí, že s Božou milosťou je možné „už nehrešiť ? Náš Pán povedal: „Buďte dokonalí, ako je dokonalý váš Nebeský Otec.“ Aj tu len  žartoval? Zdá sa, že televízny „Vyvolený“ si to myslí.

Okrem toho, Ježiš z „The Chosen“, ktorý nám hovorí „nemusíš“ žiť v súlade s kresťanskou morálkou a že všetko, čo Boh potrebuje, je tvoje srdce (nech to znamená čokoľvek), môže priviesť diváka k nebezpečnému záveru, že na skutkoch a smrteľných hriechoch až tak veľmi nezáleží. A to sa ľahko stane ospravedlnením zotrvania v hriechu. Jediný a naozaj istý spôsob, ako spoznať, že človek dal Ježišovi svoje srdce, je z lásky k Nemu utiecť pred hriechom. Preto nám povedal: „Ak ma milujete, zachovávajte moje prikázania.


I. „The Chosen“  proti s trvalému panenstvu Panny Márie

Okrem toho vo svojej vianočnej epizóde z roku 2021 „The Chosen“ zachytáva Máriu, v pôrodných bolestiach, ktoré sprevádzali narodenie Ježiša. Ako katolíci vieme, že to je nepravda:

 

Ako hovorí o. Brian Grable vo svojom nedávnom článku z 25. marca na túto tému :

Pri opakovaní udalostí Narodenia v tejto epizóde, je pri Ježišovom narodení Mária zobrazená v pôrodných bolestiach. Chosen tu nasleduje iné populárne adaptácie, vrátane slávnej série Franca Zeffirelliho z roku 1977 Ježiš Nazaretský a menej známeho filmu z roku 2006 Príbeh narodenia. Scéna Máriiných pôrodných bolestí je v každom z nich je krátka a vkusná a tiež úplne nesprávna...

Doktrína o Máriinom večnom panenstve sa na prvom mieste netýka absencie akýchkoľvek sexuálnych vzťahov počas jej života. Je to v prvom rade doktrína o jej tele, konkrétne o jej fyzickej integrite. To znamená, že fyzická pečať jej panenstva zostala neporušená, neporušená ani sexuálnym stykom, ani následným pôrodom. Doktrína je zjavne delikátna a špekulácie o mechanizme Ježišovho narodenia nemajú v nej diskusii miesto. Podobne ako pri Zmŕtvychvstaní, nevieme presne, ako sa to stalo, vieme len, že sa to stalo. Rôzni cirkevní otcovia používali na opis udalosti poetické metafory, ako napríklad svetlo prechádzajúce sklom. To, čo považujeme za božsky zjavené, je, že bez ohľadu na to, ako sa Ježišovo narodenie skutočne odohralo, Máriino telo zostalo nedotknuté.

S týmto chápaním sa môžeme vrátiť k vyššie spomínaným filmom. Fyzická neporušenosť tvorí podstatu Máriinho panenstva pred, pri a po pôrode a bezbolestnosť pôrodu je neoddeliteľne spojená s touto doktrínou. Časť tohto spojenia je deduktívna: Absencia fyzických účinkov pôrodu vylučuje ich sprievodné bolesti. Súvislosť je aj teologická. V rámci trestu za dedičný hriech povedal Boh Eve: „Veľmi rozmnožím tvoje trápenia a ťarchavosť; v bolesti budeš rodiť deti “ (Genesis 3:16). Tu sa dokrína o narodení z panny a o Nepoškvrnenom počatí navzájom dopĺňajú. Mária, uchránená od všetkej poškvrny dedičného hriechu, nemôže znášať následky, ktoré pri pôrode zažívajú všetky ostatné ženy.[1]


II. Pozor na o. Martina!

Ďalším dôvodom na vynechanie „Vyvoleného“ je chvála a inciatíva neslávne známeho o. Jamesa Martina, SJ. (Martin je vyznamný propagátor prijatia homosexuality v katolíckom prostredí)  V auguste 2020 usporiadal The Bellarmine Jesuit Retreat House v Illinois „Virtuálny večer s reflexiami“  s o. Martinom a hviezdou z „The Chosen“, hercom, ktorý hrá Ježiša, Jonathanom Roumie.[2]

Roumie je sám katolík. V jeho životopise stojí: „Pôsobí ako viceprezident dvoch neziskových mediálnych spoločností, Catholics in Media Associates a The G.K. Chesterton Theatre Co., a bol nedávno nominovaný Rádom svätého Gregora Veľkého na pápežského rytiera.“ Avšak spojenie s jezuitským „retreat housom“ a o. Martinom, ako aj teologicky sporné prvky z „The Chosen“ vedú k otázke, aký druh katolicizmu Roumie presadzuje, ak vôbec nejaký.


III. Väčšina kresťanských produkcií je cringe

Problémom mnohých kresťanských televíznych relácií a filmov, ktoré sa oslobodzujú od Písma, sú falošné alebo zavádzajúce teologické posolstvá, ktoré vysielajú. Žiaľ, veľký počet kresťanov naďalej sleduje tento seriál, s najväčšou pravdepodobnosťou kvôli absolútnemu nedostatku kvalitných programov v súčasnosti a ešte väčšiemu nedostatku kvalitných kresťanských programov. Obávam sa, že väčšina v blaženej nevedomosti o veľmi nebezpečných úpravách a zmenách, ktoré sa odohrávajú na ich obrazovkách.

A čo viac,  pokúsiť sa oživiť evanjeliá prostredníctvom akejkoľvek dramatickej inscenácie s hercami a scenárom je mimoriadne náročná a nebezpečná úloha. A je to v podstate nemožné, ak scenáristi a ľudia, ktorí stoja za produkciou, nie sú katolíci. Spomeňte na absurdné, smiešne a svätokrádežné inscenácie Godspell a Jesus Christ Superstar - tie nám ukazujú kam až môže ohavnosť pri zobrazovaní nášho Pána zájsť. A to nespomínam svätokrádežné a rúhavé Posledné pokušenie Krista.

To znamená, že „The Chosen“ spadá skôr do kategórie pofidérnej kresťanskej kinematografie, ale s dostatočne realistickým nádychom na to, aby oklamal tých, ktorí nič nevedia. Skutočnosť, že drvivá väčšina amerických kresťanov túto show miluje, je deprimujúca. Medzi mladými je dnes veľmi obľúbené slove cringe. (Cringe vyjadruje pocit hanby za ostatných, je popisom trápnosti alebo nepríjemnej situácie.) Zistil som, že čím viac úryvkov seriálu som zhliadol, tým viac cringe sa cítim. Herecký je na mnohých miestach alebo mimoriadne sladký, alebo prehnane melodramatický.

Správne urobené zobrazenie Krista si vyžaduje nesmiernu úroveň talentu v réžii a herectve, ako aj odhodlanie dosiahnuť teologickú presnosť každého detailu. Preto je „Umučenie Krista“ od Mela Gibsona najlepším zobrazením Kristovho bolestného mystéria, aké kedy vzniklo a práve preto sa stalo kasovým trhákom. Ja by som pozeral televízny seriál o Kristovom živote iba za predpokladu, že je na úrovni toho, čo vytvoril pán Gibson.

Myslím si, že doplnenie evanjeliových príbehov množstvom detailov by sa dalo oveľa lepšie spraviť, ak by sme siahli po farbistých správach katolíckych mystikov, ako je ctihodná Anna Katarína Emmerichová. Tak by producenti seriálu zabezpečili, že žiadne beletrizované časti nebudú v rozpore s katolíckou vierou a morálkou, a hoci im nie je nutné veriť ako zjaveným pravdám, sú prinajmenšom hodné viery, ak by sa niekto veriť rozhodol. To isté nemožno povedať o „The Chosen“.


[1] Odkaz [ncregister.com]
[2] Odkaz [jesuitretreat.org]

Súvisiace články:

Hriech a Kristus - Uznať svoju hriešnosť nestačí, treba sa polepšiť
Hriech a Kristus - Uznať svoju hriešnosť nestačí, treba sa polepšiť 13. 11. 2022
Sväté HDP, oroduj za nás? Súdruh: „Nám ty církevní svátky brzdí dvouletku!“
Sväté HDP, oroduj za nás? Súdruh: „Nám ty církevní svátky brzdí dvouletku!“ 25. 06. 2012
Kostol Santa Maria della Concezione dei Cappucini - zátišie kde môžete meditovať o smrti
Kostol Santa Maria della Concezione dei Cappucini - zátišie kde môžete meditovať o smrti 02. 10. 2022
Spojenie konzervatívcov a mlčanie o pekle - II. vatikánsky koncil a revolúcia šírená potleskom. (Časť 18).
Spojenie konzervatívcov a mlčanie o pekle - II. vatikánsky koncil a revolúcia šírená potleskom. (Časť 18). 16. 11. 2023
Prečo „Pánovi bratia“ spomínaní vo Sv. Písme nemôžu byť deťmi Panny Márie?
Prečo „Pánovi bratia“ spomínaní vo Sv. Písme nemôžu byť deťmi Panny Márie? 14. 08. 2022
Majú ešte katolíci odvahu prijať a vyžadovať vládu Krista Kráľa?
Majú ešte katolíci odvahu prijať a vyžadovať vládu Krista Kráľa? 25. 10. 2022
Cirkev putujúca a mariánsky minimalizmus - II. vatikánsky koncil a revolúcia šírená potleskom. (Časť 15).
Cirkev putujúca a mariánsky minimalizmus - II. vatikánsky koncil a revolúcia šírená potleskom. (Časť 15). 12. 09. 2023
Štyria jazdci ateistickej apoklalypsy: Richard Dawkins, Christopher Hitchens, Sam Harris a Daniel Dennett
Štyria jazdci ateistickej apoklalypsy: Richard Dawkins, Christopher Hitchens, Sam Harris a Daniel Dennett 08. 08. 2022
„Aký múdry a rozumný je tento národ!“ Ak zachováva prikázania Pána, svojho Boha...
„Aký múdry a rozumný je tento národ!“ Ak zachováva prikázania Pána, svojho Boha... 12. 09. 2015
Tvárou k novým skúškam – list Jeana Ousetta zúfalému odpadlíckemu katolíkovi
Tvárou k novým skúškam – list Jeana Ousetta zúfalému odpadlíckemu katolíkovi 18. 09. 2022